Συνέντευξη του Ειδικού Γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού στο neo2.gr

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 14/05/2010

Ένα πρόσωπο που συζητήθηκε αρκετά τους τελευταίους μήνες είναι o νέος Ειδικός Γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού, Αντώνης Μαρκόπουλος. Αν και το όνομά του δεν ήταν ευρέως γνωστό στην ελληνική αγορά πληροφορικής, αυτό που κυρίως ενδιαφέρει είναι να ανταποκριθεί όσο καλύτερα μπορεί στο δύσκολο ρόλο που αφορά στην απορρόφηση και εκτέλεση των έργων του ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση” που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης στα κρίσιμα έτη που έπονται. Για όλα αυτά, μας μιλά, σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στο neo2.gr.

 

  Yπάρχει γενικότερα η άποψη ότι η τοποθέτησή σας στην Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού ήταν καθυστερημένη, ενώ διαπιστώνεται και μια αναβλητικότητα στην πορεία των έργων των Ε.Π. “Κοινωνία της Πληροφορίας” και “Ψηφιακή Σύγκλιση”, με αποτέλεσμα οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στα κοινοτικά έργα να βρίσκονται μπροστά σε σημαντική έλλειψη ρευστότητας. Θα θέλαμε να μας ενημερώσετε για τα κονδύλια που έχουν απορροφηθεί μέχρι σήμερα, τα κονδύλια που προγραμματίζετε να διατεθούν στα πλαίσια του ΕΣΠΑ και ποιες δράσεις προτίθεστε να αναλάβετε ώστε να προχωρήσουν ταχύτερα οι διαδικασίες ανάληψης και υλοποίησης των έργων;

Το πρόγραμμα “Κοινωνία της Πληροφορίας” του Γ’ ΚΠΣ “έκλεισε” πριν 4 μήνες με συνολικό αριθμό 6.500 έργων, δαπάνες που ξεπερνάνε το 100%, αλλά και με νομικές δεσμεύσεις που έφθασαν στο ύψος του 133% του προγράμματος!

 Έγινε μεγάλη προσπάθεια από την κυβέρνηση για να καταβληθεί το Δεκέμβριο του 2009 ένα μεγάλο μέρος από τις οφειλές του προγράμματος ΚτΠ προς τους Τελικούς Δικαιούχους. Έτσι, 150 εκατομμύρια ευρώ δόθηκαν προς τις εταιρείες Πληροφορικής ακόμα χωρίς να έχει τοποθετηθεί Ειδικός Γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού.

Παράλληλα, εκδόθηκε στις 12 Απριλίου νέα πρόκληση, προϋπολογισμού 110 εκατομμυρίων ευρώ, στα πλαίσια του ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση» προκειμένου να χρηματοδοτηθεί μια σειρά ημιτελών έργων από το Γ’ ΚΠΣ.

Τέλος, η αποπληρωμή των 70 εκατ. ευρώ, δράσεων κρατικών ενισχύσεων της προηγούμενης περιόδου, ξεκίνησε το τελευταίο 10ήμερο του Απριλίου. Στο διάστημα αυτό, ανακοινώθηκε η έγκριση 2.143 επιχειρηματικών σχεδίων στα πλαίσια της δράσης digi-lodge, προϋπολογισμού ύψους 32,19 εκατομμυρίων ευρώ, για την ενίσχυση ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων.

Στόχος όλων των παραπάνω είναι να μη διαψευσθεί η εμπιστοσύνη των συμβαλλόμενων φορέων και των επιχειρήσεων που πράγματι αντιμετωπίζουν, όπως όλοι, δυσκολίες λόγω των δυσμενών συνθηκών.

Το αμέσως προσεχές διάστημα θα ανακοινωθούν και νέες προσκλήσεις στοχευμένες στην προσπάθεια για αναδιάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης αλλά και για την ενίσχυση της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Επίσης σχεδιάζονται και θα οριστικοποιηθούν μέχρι το καλοκαίρι σημαντικές δράσεις που θα ενισχύσουν την πραγματική οικονομία και ιδιαίτερα τον κλάδο πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών.

Θέλω να τονίσω ότι κατανοούμε απόλυτα την αγωνία της αγοράς και την άμεση ανάγκη στήριξής της, γι’ αυτό άλλωστε και προσπαθούμε, μέσα σε σύντομο - θεωρώ - χρονικό διάστημα να ανταποκριθούμε σε μία σειρά εκκρεμοτήτων, όπως αυτές που προανέφερα.

Είναι όμως εξίσου σημαντικό να οριοθετήσουμε, με συγκεκριμένες προτεραιότητες, τις επόμενες στρατηγικές κινήσεις, ώστε τα βήματα που θα ακολουθήσουν να είναι σταθερά, ουσιαστικά και με προοπτική. Είναι κρίσιμο να αποφύγουμε λάθη του παρελθόντος με παρεμβάσεις και έργα που κάθε άλλο παρά προστιθέμενη αξία άφησαν στον τόπο.

Στην κατεύθυνση αυτή, υιοθετούμε διαδικασίες και μεθόδους αξιολόγησης που θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη, διάφανη και αποτελεσματική υλοποίηση έργων.

 

Πώς αναμένεται ότι θα γίνει παραγωγική αξιοποίηση των έργων που υλοποιήθηκαν και παρελήφθησαν στο Γ’ ΚΠΣ; Υπάρχουν έργα που παραδόθηκαν αλλά δε λειτούργησαν ποτέ. Πώς αναμένεται να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία των αναδόχων των έργων για την παραγωγική λειτουργία τους;

Τα έργα που υλοποιήθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν από το Γ’ ΚΠΣ μας άφησαν δημόσιες υποδομές Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσουμε με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Αυτό μπορεί να γίνει με παρεμβάσεις διορθωτικού χαρακτήρα, προκειμένου να αποφευχθεί η απαξίωση επενδύσεων που μένουν προς το παρόν έως και ανενεργές.

Ετοιμάστηκε ήδη το σχέδιο προκειμένου να συγκεντρώσουμε το τι έχει υλοποιηθεί και το σημαντικότερο τι λειτουργεί στη Δημόσια Διοίκηση. Σε αυτήν την προσπάθεια ζητάμε και από την αγορά την ειλικρινή βοήθεια της.

Θα γίνουν και συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την λειτουργικότητα των έργων Εθνικής Σημασίας. Στο βαθμό και για τις υποδομές που κάτι τέτοιο είναι εφικτό, όπως για παράδειγμα για τα Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα των Νοσοκομείων, στόχος του ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση”, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., είναι η επίσπευση της λειτουργίας τους, η οποία αναμένεται να βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των πολιτών και τις συναλλαγές τους με τους Φορείς Υγείας.  

 

Τι καινούργιο θα πρέπει να περιμένουμε στην όλη διαδικασία δημοσίευσης, αξιολόγησης, ανάληψης και υλοποίησης, σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση, ειδικά όταν εδώ και χρόνια εκφράζονται ποικίλα σχόλια για την αποτελεσματικότητα των σχετικών διαδικασιών. Επιτροπές αξιολόγησης που συνεδριάζουν “για να συνεδριάζουν” (ώστε τα μέλη τους να εισπράττουν κάποια έσοδα), ενστάσεις μεταξύ εταιριών που απαιτούν μήνες για να διευθετηθούν, πληρωμές που “κολλάνε” σε κάποιες εγκρίσεις κάποιων αρμοδίων, κλπ.

Καταρχάς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι τακτικές του παρελθόντος με επιτροπές “που συνεδριάζουν για να συνεδριάζουν” όπως σχολιάσατε, δεν έχουν πλέον θέση, όχι μόνο στις διαδικασίες αξιολόγησης δράσεων του ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση, αλλά στο σύνολο των αντίστοιχων διαδικασιών της παρούσας διακυβέρνησης.

Πρέπει επίσης να ξεχάσουμε τις επιτροπές που συγκροτούνταν μόνο για να εισπράττουν κάποια έσοδα, πρέπει να ξεχάσουμε τις λογικές κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος. Και όχι μόνο για λόγους “εξοικονόμησης χρήματος” αλλά και για λόγους ηθικής.

Ως προς τις διαδικασίες αυτές, καθαυτές, της υλοποίησης του ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση, όπως ανέφερα και νωρίτερα, στόχος είναι να διασφαλισθεί η διαφάνεια και η αξιοκρατία. Και προς την κατεύθυνση αυτή, μπορείτε να περιμένετε αλλαγές τόσο στον τρόπο αξιολόγησης των έργων όσο και στο επίπεδο της δημόσιας παρακολούθησης αυτών.

 

Θα θέλαμε να μας ξεκαθαρίσετε λίγο το πλαίσιο αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού, της Γενικής Γραμματείας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και των άλλων εμπλεκόμενων φορέων.

Αρμοδιότητα της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού είναι ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση και η εποπτεία δράσεων για την αξιοποίηση του ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση” και του ΕΠ “Κοινωνία της Πληροφορίας” που πλέον ολοκληρώνεται.

Στόχος είναι να προσδιοριστεί και να εφαρμοσθεί μέσω της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού η ψηφιακή στρατηγική της χώρας για την προώθηση της πληροφορικής και των ψηφιακών τεχνολογιών σε όλους του τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας της χώρας, αλλά και της Δημόσιας Διοίκησης.

Πιο συγκεκριμένα, αν θέλετε, στόχος της Ειδικής Γραμματείας είναι η υλοποίηση παρεμβάσεων που θα ενισχύσουν την πραγματική οικονομία, την ανταγωνιστικότητα και την επιχειρηματικότητα μέσα από χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Οι δράσεις στα πλαίσια του ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση” υλοποιούνται είτε απευθείας μέσω των κρατικών φορέων είτε μέσω της “Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε”, η οποία υποστηρίζει φορείς όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο είτε τέλος, μέσω της “Ψηφιακές Ενισχύσεις Α.Ε.”. Η “Ψηφιακές Ενισχύσεις Α.Ε.” υποστηρίζει ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης και αναλαμβάνει η ίδια, είτε ως δικαιούχος είτε ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης, την υλοποίηση πράξεων σχετικών με τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών που απευθύνονται σε πολίτες ή επιχειρήσεις.

Θεωρώ πλέον ότι και με βάση το νέο στρατηγικό ανασχεδιασμού  του ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση”, έχει περιγραφεί με σαφήνεια η συνέργεια των Ε.Π. “Ψηφιακής Σύγκλισης” και “Διοικητικής Μεταρρύθμισης” μιας και νομίζω αυτό είναι που απασχολεί και τον περισσότερο κόσμο πέρα από τους τίτλους.

Το ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση” έχει θέσει ως κεντρικό στόχο την ανάπτυξη υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις, ενώ η ανάπτυξη οριζόντιου χαρακτήρα υπηρεσιών για φορείς του Δημοσίου είναι πεδίο της στρατηγικής του.

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση από την άλλη δίνει έμφαση στην απλούστευση των διαδικασιών και την αναδιοργάνωση των δημόσιων υπηρεσιών ακόμα και με χρήση ΤΠΕ. Η συντονισμένη δράση των δύο Ε.Π. στους τομείς των εξωστρεφών και εσωστρεφών υπηρεσιών θα βελτιστοποιήσει την απόδοση των δύο Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και θα ενισχύσει τη συνέργεια.

 

Από τις μέχρι τώρα κυβερνητικές εξαγγελίες, γίνεται κατανοητό ότι η παρούσα ηγεσία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό. Αυτό αποτελεί μια στρατηγική απόφαση; Και, αν ναι, στη βάση ποιων λόγων οδηγηθήκατε σ’ αυτήν την κατεύθυνση που αφήνει έξω από το παιχνίδι των νέων έργων σοβαρές τεχνολογίες που ίσως ήταν χρήσιμες σε διάφορα έργα;

Προσωπικά, θα πρέπει να διευκρινίσω ότι δεν διακρίνω τις τεχνολογίες σε σοβαρές και “ασόβαρες”. Ο σχεδιασμός των νέων παρεμβάσεων περιλαμβάνει την υποχρεωτική χρήση ανοικτών προτύπων. Πρέπει να τελειώσουμε με τα “black boxes” στην υλοποίηση έργων της δημόσιας διοίκησης. Θέλουμε λύσεις που θα δίνουν τη δυνατότητα διαλειτουργικότητας και σταθερής λειτουργικής υποστήριξης.

Τέλος, η επιλογή των τεχνολογικών λύσεων θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την κρισιμότητα κάθε έργου και την ωριμότητα κάθε φορέα. Αυτό που ενδιαφέρει είναι το παιχνίδι να μην είναι “σημαδεμένο” κατά το δοκούν.

Ανοικτά Πρότυπα λοιπόν, μη φωτογραφικές προδιαγραφές λύσεων!